شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

دکتر باشی

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

علائم اچ آی وی و ایدز

تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی و ایدز تنها بر اساس علائم قابل اطمینان نیست. علائم اچ‌آی‌وی بسیار به علائم بیماری های دیگر شبیه هستند. بنابراین تنها راه قطعی تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی، آزمایش اچ‌آی‌وی است.

افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی ممکن است کاملا احساس سلامتی کنند و سالم هم به نظر بیایند، اما با این حال سیستم ایمنی بدنشان ممکن است آسیب دیده باشد. مهم است که بدانیم زمانی که یک فرد به اچ‌آی‌وی مبتلا می شود، حتی اگر احساس سلامت هم بکند، می تواند ویروس را به سرعت انتقال دهد.

اگر فردی به اچ‌آی‌وی مبتلا شود و تحت درمان موثر ضد ویروسی قرار نگیرد، اچ‌آی‌وی در طول زمان سیستم ایمنی او را ضعیف می کند، و او را نسبت به سایر عفونت های احتمالی آسیب پذیر می کند.

علائمی که پس از ابتلا به اچ‌آی‌وی بروز می کنند

برخی از افرادی که به اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند، متوجه هیچ گونه تغییر آنی در سلامت خود نمی شوند. اما برخی در چند هفته اول ابتلا دچار علائمی شبیه آنفولانزا، یا جوش و ورم غدد می‌شوند. این علائم نشانگر ایدز نیستند و معمولاً پس از چند روز یا چند هفته ناپدید می‌شوند.

اگرچه سیر عفونت اچ‌آی‌وی در میان بیماران ممکن است متغیر باشد، اما الگوی شایعی در بیماران دیده میشود. از زمان ورود ویروس به بدن تا ورود به مرحله عفونت پیشرفته اچ آی وی، بیمار مراحل مختلفی را طی میکند که به شرح ذیل است:

سندروم حاد HIV : حدود سه تا شش هفته اچ‌آی‌وی بعد از تماس با ویروس، بیمار علائم بالینی مشابه یک سرماخوردگی یا آنفولانزا شامل: تب، سردرد، زکام و بزرگی غدد لنفاوی را نشان میدهد. البته این علائم تنها در ۵۰ تا ۷۰ درصد بیماران مشاهده میشود. در این دوره بار ویروسی ( تعداد ویروس در خون) بسیار بالاست. طی یک تا سه هفته پاسخ ایمنی در بدن ایجاد شده، بار ویروس کاهش می‌یابد. علائم بالینی این مرحله بعد از مدتی (حداکثر دو ماه از زمان ورود ویروس) فروکش میکند ولی بیمار وارد مرحله بدون علامت میشود.

دوره بدون علامت : پس از عفونت اولیه و تکثیر ویروس و به دنبال آن تغییرات ایمیونولوژیک ویژه اچ‌آی‌وی ، اغلب بیماران یک دوره نهفته را تجربه می کنند که سالها طول می کشد. طی این دوره سیستم ایمنی تخریب شده که این تخریب با کاهش تعداد سلول‌های CD4 تظاهر می‌یابد. در این دوره بیماری در حال پیشرفت است.

بیماری آشکار بالینی : تخریب پیشرونده سیستم ایمنی که در اغلب بیماران رخ میدهد، سرانجام به بیماری آشکار بالینی با علائم و نشانه های بیماری زمینه ای و یا عفونت ها و بدخیمی های فرصت طلب می انجامد.

همچنین بخوانید:


برخی از علائم مهم در این دوران عبارتند از:

کاهش وزن بدون توجیه

عفونت مکرر دستگاه تنفس فوقانی ( سینوزیت، برونشیت، اوتیت مدیا، فارنژیت)

علائم پوستی ( زخم های مکرر دهانی، درماتیت)

اسهال مزمن بیش از یکماه

تب بیش از یکماه

برفک دهانی

سل ریوی در یکسال اخیر و یا سل خارج ریوی

عفونتهای باکتریایی شدید ( باکتریمی، پنومونی، مننژیت، عفونت مفصل، در گیریهای مغزی)

هرپس مزمن بیش از یکماه

علائمی که توسط عفونت های فرصت طلب ایجاد می شوند

عفونت های فرصت طلب توسط میکروب‌هایی ایجاد می شوند که همیشه اطراف ما هستند، اما یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند با آن‌ها مبارزه و بر آن‌ها غلبه کند. زمانی که سیستم ایمنی به اندازه کافی ضعیف شود، این گونه عفونت‌ها می‌توانند ایجاد شوند و باعث ایجاد دامنه‌ی وسیعی از علائم شوند. بعضی از این علائم می‌تواند بسیار شدید باشد. زمانی که دستگاه ایمنی ضعیف می‌شود، برخی بیماری‌ها مانند سرطان های خاصی نیز ایجاد می‌گردند.

اما این‌گونه علائم را نمی‌توان به طور قطع علائم ابتلا به اچ‌آی‌وی و یا ایدز دانست. تشخیص ایدز نیازمند تشخیص علائمی از نقص شدید دستگاه ایمنی است، که به غیر از اچ‌آی‌وی چیز دیگری نمی‌تواند عامل آن باشد. این امر معمولا مستلزم آزمایش اچ‌آی‌وی است.

بنابراین تنها راهی که می‌توانید از طریق آن بفهمید که به اچ‌آی‌وی مبتلا شده‌اید یا نه، آزمایش اچ‌آی‌وی است.

منبع:drhatami

خوراکی های مفید و مضر برای کلیه ها را بشناسید

رژیم غذایی رابطه نزدیکی با سلامت کلیه دارد. کمبود مواد مغذی ضروری می تواند علت بیماری های کلیه و نارسایی آن باشد. افراد در مراحل پیشرفته بیماری کلیوی نیاز به استفاده از رژیمی برای جلوگیری از نارسایی کلیه دارند.
شرایط تغذیه کلیه بسته به مرحله بیماری دارد. با این حال، خوردن غذاهایی که پتاسیم، سدیم و فسفرکمی دارد به طور کلی می تواند از هر ناهنجاری در عملکرد کلیه جلوگیری کند ؛ برای داشتن کلیه های سالم بایستی تغذیه ای مناسب و دوست دار کلیه داشته باشید طبق آنچه در این بخش خواهیم گفت.

رژیم غذایی افراد مبتلا به مشکلات کلیوی باید:

متنوع باشد.

متعادل باشد.

منابع انرژی به میزان کافی دریافت شود.

به خوبی سازماندهی شده باشد.

قابلیت سازگاری داشته باشد.

در ادامه با برخی از بهترین خوراکی ها که می توانند به بهبود عملکرد کلیه ها کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.


گل کلم

نسبت سدیم، پتاسیم و فسفر در گل کلم کم است. آن ها همچنین حاوی مقداری ویتامین و مواد معدنی ضروری هستند که به عملکرد کلیه ها کمک می کنند. آن ها منبع غنی ویتامین ک ، ث و ب و دارای خواص ضد التهاب هستند و فیبر رژیمی بسیار بالایی دارند.

ماهی ها

اگر غذاهای دریایی را دوست داشته باشید، سلامتی کلیه می تواند برای حفظ سلامتی یک چالش باشد. به جای انتخاب انواع دیگر می توانید غذای دریایی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. چون پتاسیم و فسفر کمی دارد . هم چنین حاوی امگا 3 است که خطر ناهنجاری های متابولیک در بدن را از بین می برد در نتیجه عملکرد کلیه را تسهیل می کند.


انگور قرمز

هر چقدر که آنتی اکسیدان ها و ویتامین های بالایی دارند، در عوض در پتاسیم، فسفر و سدیم کم هستند. آن ها حاوی فلاونوئید هستند که بدن را از رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند و می تواند بر عملکرد کلیه تاثیر بگذارد.

سفیده تخم مرغ

زرده تخم مرغ ممکن است به نوبه خود مغذی باشد، اما فسفر بالایی دارند. از طرف دیگر، سفیده نسبتا فسفر کمی دارد و منبع عالی پروتیین برای عملکرد کلیه است.

کاسنی فرنگی
کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی محصولی خوشمزه و ایده آل برای افرادی است که قصد دارند عملکرد کلیوی خود را بهبود ببخشند. این گیاه از محتوای آب زیاد و کالری کم برخوردار است. در واقع، حدود 95 درصد کاسنی فرنگی از آب تشکیل شده است. از این رو، یک ماده غذایی سبک، اما به واسطه محتوای آب و فیبر خود پر کننده محسوب می شود.

پیاز و پیازچه
پیاز و پیازچه از پر مصرف‌ترین سبزیجات در جهان هستند. فواید بسیاری در هر لایه از این مواد غذایی پنهان شده اند، اما به لطف خواص ادرارآور، بهبود عملکرد کلیوی یکی از فواید اصلی آنها محسوب می شود. مصرف این مواد غذایی میزان آب و نمکی که از طریق ادرار از بدن دفع می شوند را افزایش می دهد.

مطالعه ای که در نشریه the Journal of Medicinal Food منتشر شد، نشان داد که پیاز توانایی فعال کردن موثر عملکرد کلیه ها و تسهیل دفع مایعات اضافه از بدن را دارد.

هویج
هویج یکی دیگر از سبزیجات پر مصرف در جهان است که به واسطه فواید خود در زمینه تقویت سلامت بینایی شناخته شده است. اما این محصول فواید سلامت دیگری را نیز ارائه می کند که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش دفع ادرار است.

توت ها

این دسته از میوه ها برای مبارزه با عفونت ها و بهبود گردش خون ایده آل هستند. همچنین، آب کرنبری از خواص ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک برخوردار است که می تواند با باکتری های مسبب عفونت های دستگاه ادراری مبارزه کند.

توت ها حاوی اسید کوینیک نیز هستند که این ماده می تواند به محافظت در برابر تشکیل سنگ های کلیه کمک کند.

خوراکی های مضر

گوشت

وجود پروتئین بیش از حد لازم در رژیم غذایی می تواند کلیه ها را بیمار کرده و یا بیماری های کلیوی را تشدید نماید. معمولا بار پروتئین اضافی روی دوش کلیه هاست.

چنین باری؛ دفع اوره از بدن را بسیار سخت می کند. همچنین مصرف زیاد گوشت باعث ایجاد سنگ اگزالات کلسیم می شود؛ زیرا گوشت حیوانات مقداری مواد اسیدی در بدن به صورت ته نشین باقی می گذارد. بدن تمایل به قلیایی بودن دارد؛ بنابراین، سعی می کند تا کلسیم ایجاد شده را دفع نماید. این کار نه تنها وضعیت استخوان های بدن را به مخاطره می اندازد بلکه وضعیت سنگ های کلیه ایجاد شده را نیز بدتر می کند.

کافئین

از آنجا که کافئین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می کند، تاثیر بسیار بدی روی کلیه ها و عملکرد آنها می گذارد. بیشتر کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند، معمولا برای مدتی کافئین فراوان مصرف کرده اند. مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین باعث افزایش میزان استخراج کلسیم از مغز استخوان شده و در نتیجه منجر به تولید سنگ کلیه می شود.

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار پس از مصرف، توسط استخوان ها جذب شده و در بافت های آنها مقادیر زیادی اسید فسفریک باقی می گذارد. صرف نظر از شیرین کننده هایی که هر روز در نوشیدنی های خود استفاده می کنید، مصرف طولانی مدت نوشابه های گازدار باعث بروز بیماری های کلیوی مزمن خواهد شد. بهترین نوشیدنی برای بدن آب می باشد؛ در ضمن برای دلچسب تر شدن طعم آن، سعی کنید چند قطره لیموترش در آن بریزید.

همچنین بخوانید:


نمک

مصرف زیاد نمک برای کلیه ها بسیار مضر است، زیرا زمان زیادی لازم است تا سطح نمک بدن به حد نرمال خود برسد. برای این منظور باید مقادیر زیادی آب مصرف شود چرا که نمک اضافی، احساس تشنگی بسیاری در شما ایجاد می کند. به محض مصرف آب زیاد، حجم خون بالا رفته و در نتیجه سیستم گردش خون را به زحمت می اندازد.

پتاسیم بیش از حد در سبزی ها و میوه ها

اگر کلیه های سالمی ندارید، از مصرف زیاد موز، کشمش، آلو، گلابی، سبزی ها، سیب زمینی و گوجه فرنگی پرهیز کنید.

غذاهای با اصلاح ژنتیکی

کانولا، ذرت و سویا احتمالا جزو گروه غذاهای اصلاح شده ای هستند که به دلیل سم زدایی و یا اصلاح ژنتیکی ردی از مواد سمی در خود دارند. البته برای تایید کامل این مورد، هنوز مدارک کافی در اختیار نیست؛ با این وجود اگر در مورد کلیه های خود نگران چیزی هستید، از مصرف این گروه از خوراکی ها اجتناب کنید.

ازدیاد مصرف مسکن

حدود 3 درصد بیماری های کلیوی به دلیل استفاده بی رویه این نوع مسکن ها به وجود می آیند. بنابراین، هرگز بیش از حدی که پزشک تان درنظر گرفته و یا بدون تجویز پزشک از این مسکن ها استفاده نکنید. همچنین اگر به مسائلی در مورد کارکرد کلیه های خود شک دارید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع:darmanbama.blog.ir

خوردنی هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند

غذاهای خوشمزه ، اما مضر برای سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن وظیفه مقابله با انواع ویروس ها را دارد و ضعف آن می تواند موجب مرگ و میر شود. خوردن برخی از خوراکی ها می تواند به این ضعف شدت بیشتری دهد.

خوردنی هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند

برای اکثر ما خوردن شیرینی، شکلات، بستنی و یا یک بسته ویفر ترد بهترین روش برای پرخوری و دوری از تمام استرس و اضطراب محسوب می شود. گاهی اوقات نیز برای ارضای هوس های گرسنگی عجیب و غریب خود روی به خوردن چندین غذا و نوشیدنی هایی چون قهوه و تنقلات سرخ کردنی می اوریم. اما آیا می دانید که این عادت های کوچک در طولانی مدت می توانند سیستم ایمنی بدن را به تدریج ضعیف و سلامتتان را تحت تاثیر قرار دهند؟!

داشتن بدن و ذهنی سالم یکی از چالش های این دنیای پرسرعت بوده و سلامت آن ها برای زنده ماندن ضروری است اما متاسفانه غالبا برای تسکین استرس و اضطراب خود این خوردنی ها را انتخاب می کنیم در حالی که اگر توجه کنیم می توانیم با عادت های سالم و ورزش از شر تمامی مشکلات رها شویم. از آن جا که جهان با مرگبارترین حملات ویروس ها در تمامی ادوار در حال مبارزه است لازم است محتاطانه عمل کنیم.

بدون هیچ گونه راه درمان یا واکسیناسیون تنها راه برای ایمن ماندن مصرف غذاهایی است که سیستم ایمنی را قوی سازد. همان طور که می دانید بر اساس ضرب المثل:(روم یک روزه ساخته نشده است ) داشتن یک سیستم ایمنی قوی ، باید در کنار حذف عادت های ناسالم غذایی باشد که خب این امر نیاز به تلاش زیادی دارد. بدین منظور در این بخش از بهداشت و سلامت خوراکی های معرفی شده اند که سیستم ایمنی بدن را به آرامی و به مرور زمان ضعیف می کنند.

خوراکی هایی که سیستم ایمنی بدن را به مرور زمان ضعیف می کند

1٫ شکلات ، آدامس و ژله:

با تصور این که خوردن اندکی شیرینی به بدن آسیبی نمی رساند روی به برخی آبنبات ها و ژله های خوشمزه میاوریم در حالی که در دراز مدت می توانند برسلامتی ما تاثیر منفی بگذارند . این آبنبات های شیرین به دلیل وجود قند بسیار، بلافاصله حال ما را خوب می کنند. مصرف زیاد قند باعث التهاب شده و با ضعیف شدن گلبول های سفید باعث تضعیف سیستم ایمنی می شوند . گلبول های سفید در خون با عفونت ها و آنتی بادی ها مبارزه می کنند و از این جهت مصرف زیاد خوردنی های شیرین در طولانی مدت می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و منجر به بیماری هایی مانند دیابت و کلسترول شود.

چهره های مشهور ایرانی متولد 22 دی ماه

2٫ غذاهای سرخ شده:

مصرف غذاهای سرخ شده سبب مسدود شدن شریان های قلبی و افزایش کلسترول بد و کاهش عمر می شود. مصرف این غذاها سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی شده و التهابات درونی بدنتان را دیرتر بهبود می بخشد.

3٫ گوشت قرمز:

هنگام درگیری با عارضه ای گوشت قرمز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و بیماری تان دیرتر درمان می شود زیرا هنگامی که گوشت قرمز مصرف می کنید التهابی در بدنتان بوجود می آید که باعث می شود، بدن دیگر نتواند با بیماری و باکتری مبارزه کند.

4٫ سودا:

آب گازدار یا آب کربناته آبی است که در آن کربن دی اکسید، تحت فشار حل شده باشد. آب گازدار اسید فسفریک بالایی دارد که منابع منیزیوم و کلسیم بدن را خالی می کند و بدن را ضعیف کرده و سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود.

5٫ توت فرنگی :

خوردن انواع توت ها برای سلامتی عالی است اما از جهاتی دیگر ممکن است عالی به نظر نرسد. این توت های فوق العاده خوشمزه می توانند طعم خوبی را به هرچیزی اضافه کنند اما آیا می دانید که خوردن توت فرنگی به مقادیر زیاد می تواند مصونیت شما را کاهش دهد ؟! توت فرنگی هورمونی به نام هیستامین را آزاد می کند که منجر به احتقان می شود بنابراین افزایش میزان هیستامین منجر به احساس ناراحتی در بینی شده و مشکلات سینوسی را تشدید خواهد کرد.

6٫ ذرت:

در طول بیماری سیستم گوارش به خوبی کار نمی کند و مصرف ذرت در بیماری به دلیل دیر هضم بودن آن سبب تشدید بیماری و افزایش مشکلات گوارشی می شود.

7٫ گلوتن:

گلوتن پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است که به سختی هضم می شود. مصرف غذاهای حاوی گلوتن باعث افزایش تولید مخاط گوارشی می شود . افزایش مخاط سبب تضعیف دستگاه ایمنی در مبارزه با بیماری خواهد شد.

8٫ قهوه :

اکثر ما روز خود را با این نوشیدنی فوق العاده آرامش بخش شروع می کنیم زیرا در تسکین استرس روزانه عالی عمل می کند بنابراین به بخش جدانشدنی زندگی خیلی از ما تبدیل شده است . قهوه حاوی کافیین است و مصرف زیاد آن منجر به سوء هاضمه ، نفخ و ناراحتی معده می شود. گذشته از این، نوشیدن زیاد قهوه می تواند کم آبی بدن را به همراه داشته باشد زیرا کافیین ادرارآور بوده و سبب تهوع می شود بنابراین بدن با کمبود آب مواجه خواهد شد.

98 فوتی جدید کرونا در کشور / 683 بیمار بستری شدند

9٫ سوسیس و کالباس (غذاهای فراوری شده):

مصرف سوسیس و کالباس نه تنها در زمان بیماری بلکه برای همه افراد مضر است. این نوع از غذا ها به دلیل داشتن نمک فراوان سبب افزایش سردرد ، تهوع و استفراغ و تضعیف دستگاه ایمنی می شود.

10 . گلوتامات منوسدیم(MSG):

یک افزودنی معمول در برخی از مواد غذایی است که عطر و طعم آن را افزایش می دهد. MSG بر روی بسته خوراکی ذکر می شود. مصرف مواد غذایی حاوی MSG سبب می شود برخی از افراد دچار سردرد، سفتی عضلات، ضعف و گرگفتگی، فشار خون بالا و افزایش وزن و به دنبال این علائم دچار تضعیف دستگاه ایمنی و تشدید بیماری شوند.

11٫ چیپس و ویفر :

چیپس ها بهترین همراه ناسالم برای پرخوری هستند . این خوراکی نمکی و فرآوری شده با نمک و چربی فراوان بدون شک بسیار خوشمزه است اما نمک زیاد می تواند سیستم ایمنی بدن را در طولانی مدت تضعیف کرده و باعث ایجاد اختلالاتی مانند فشارخون بالا و کلسترول شود.

12٫ لبنیات:

محصولات لبنی حاوی کازئین می باشند. برای هضم، این ماده موجود در لبنیات معده ای قوی نیاز است. در طول بیماری عمل هضم و جذب در معده کاهش می یابد بنابراین غذاهای هضم نشده در بدن ایجاد فساد نموده و سبب تشدید بیماری می شود.

همچنین بخوانید:



13٫ سویا:

مصرف سویا در ایام بیماری سبب تضعیف دستگاه ایمنی و تشدید بیماری می شود زیرا سطح سدیم در این خوراکی بسیار بالاست و آب بدنتان را تحت تاثیر قرار می دهد.

14 بستنی :

بستنی ها بهترین خوراکی در تابستان و گرما محسوب می شوند. جای تعجب نیست که طعم خوشمزه آن چنان جذابیتی دارد که مقاومت در برابر آن دشوار می شود اما اگر به خوردن آن اعتیاد دارید وقت آن رسیده است که دکمه توقف را بزنید و اکنون آن را کنار بگذارید. این خوراکی شیرین سرشار از خامه و شیر است که باعث می شود سطح چربی های اشباع شده در بدن افزایش یابد و علاوه بر این شکر موجود در بستنی باعث افزایش التهاب و قند خون خواهد شد.

منبع:mihannovin

واکنش سازمان جهانی بهداشت به احتمال انتقال ویروس کرونا از مواد غذایی

در حالی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) اطمینان می‌دهد که خطر انتقال کروناویروس از طریق مواد غذایی وجود ندارد، برخی گزارشات از نیوزلند و چین حاکی از آن است که این ویروس ممکن است در بسته‌بندی مواد غذایی منجمد وجود داشته باشد و نگرانی‌ها را نسبت به انتشار ویروس از طریق مواد غذایی برانگیخته است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده‌اند در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر امکان انتقال کرونا از طریق مواد غذایی وجود نداشته و پختن مواد غذایی نیز منجر به کشته شدن ویروس می‌شود.

در چین آزمایشات کرونا روی میگوهای وارداتی از اکوادور و مرغ‌های وارداتی از برزیل مثبت شد. همچنین مقامات در نیوزیلند موارد جدید کووید-۱۹ را که به بسته‌بندی مواد غذایی منجمد مرتبط بودند، شناسایی کردند.

این باعث شد روزنامه نگاران پاسخ این پرسش را از سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیگیری کنند که آیا دلیلی برای نگرانی نسبت به این موضوع وجود دارد؟ این سازمان اما به همه اطمینان داده که هیچ مدرکی مبنی بر انتقال کووید-۱۹ توسط مواد غذایی وجود ندارد.

مقامات سه شهر چین در چهار روز گذشته آثاری از کرونا را روی مواد غذایی منجمد کشف کرده‌اند. هنگامی که چین چند هفته پیش یک خوشه جدید از کرونا را در پکن شناسایی کرد، در ابتدا شیوع این بیماری را به ماهی سالمون مربوط دانست و این موضوع باعث وحشت شدیدی شد که به طور موقت فروش و تجارت را متوقف کرد.

با این حال "ماریا ون کرکوو"، یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت، در یک نشست مطبوعاتی مجازی اظهار داشت: مقامات بهداشت چینی چند صد هزار نمونه مواد غذایی منجمد را از نظر کروناویروس آزمایش کرده‌اند و تعداد "بسیار بسیار اندکی" مثبت درآمده‌اند.

این کارشناس بهداشت گفت: حتی اگر ویروس از طریق غذا منتقل شود، می‌توان قبل از خوردن آن را با پخت و پز یا گرم کردن از بین برد. هیچ شواهدی وجود ندارد که ویروس بتواند از طریق غذا پخش شود و سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌های خود را در این ارتباط تغییر نداده است.

این مقامات همچنین اعلام کرده‌اند که دستورالعمل‌هایی را به همراه سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل در مورد چگونگی استفاده ایمن از مواد غذایی ارائه داده‌اند.

همچنین دکتر مایک رایان، مدیر اجرایی برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر این که اکنون هیچ مدرکی مبنی بر مشارکت مواد غذایی یا زنجیره غذایی در انتقال کروناویروس وجود ندارد، بیان داشت: (هرچند رعایت نکات بهداشتی و شستن دست‌ها و سطوح و لوازمِ در تماس مکرر بین افراد همچنان ضروریست اما) مردم نباید از غذا یا مراحل فرآوری یا تحویل آن بترسند. غذا بسیار مهم است و نباید تصور کرد که مشکلی در غذا یا مشکلی در زنجیره غذایی ما وجود دارد، چرا که هم‌اکنون نیز به اندازه کافی تحت فشار هستیم.

همچنین بخوانید:

وی افزود: مردم در حال حاضر به اندازه کافی به خاطر همه‌گیری کرونا ترسیده‌اند. اگرچه ردیابی چنین یافته‌هایی و آسان رد نشدن از شواهد علمی اهمیت دارد اما همچنین مهم است که مردم بدون ترس بتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

متخصصان دیگری نیز اعلام کرده‌اند که یک سری "وقایع فوق العاده غیرمعمول" برای انتقال ویروس از طریق یک محصول گوشتی یخ زده لازم است. این وقایع شامل این است که بسته به جایی که این ویروس منشأ یافته است، باید در یک حالت منجمد یک سفر بالقوه بین قاره‌ای را که احتمالا شامل ذوب شدن و دوباره منجمد شدن را دست‌کم یک بار در طول مسیر پشت سر گذاشته، طی کند و سپس راه خود را بر روی دست‌های برهنه کسی پیدا کرده و به سمت بینی یا دهان فرد برود تا احتمال بیمار کردنش را داشته باشد.

سناریویی بعیدتر آن که ویروس بتواند بعد از گرم شدن بیش از حد و بلعیده شدن در دستگاه گوارش فوق اسیدی انسان زنده مانده و سپس به مجاری هوایی راه یابد.

بنا بر گزارش سایت خبری بوی جینیس ریپورت، علاوه بر این آزمایش کرونای نمونه‌های PCR از کارگران و مواد غذایی در یک رستوران در چین پس از آن که مسئولان اثری از کروناویروس را روی بسته بندی میگوهای وارداتی آن از اکوادور پیدا کردند، منفی شد. آزمایشات مربوط به شرکت عمده فروشی میگو، خانواده آن‌ها، کارکنان و غذاهای سایر رستوران‌ها نیز منفی بود.

منبع: doctorsalam98

چرا مردها حتما باید ویتامین E مصرف کنند ؟

ویتامین E ماده مغذی محلول در چربی است که به عنوان آنتی اکسیدان برای حفظ سلامت کلی بدن عمل می کند. ترکیبات طبیعی این ویتامین به دلیل خواص ضد چروک آن مشهور است، همچنین به عنوان ابزاری برای تحریک سیستم ایمنی شناخته می شود. با وجود این که این ویتامین در اقلام غذایی مختلفی از جمله آجیل، دانه ها، برخی روغن ها، غذاهای دریایی و سبزیجات در دسترس است، بسیاری از مردان برای تامین ویتامین بدن خود از مکمل ها استفاده می کنند.

فواید مهم و قابل توجه ویتامین E برای مردانسیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:در مطلب خواص ویتامین ای در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک گفتیم که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E از آسیب سموم جلوگیری و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.از سرطان جلوگیری می کند:ماهیت آنتی اکسیدانی ویتامین E می تواند رادیکال های آزاد را قبل از ایجاد استرس اکسیداتیو یا بیماری های مزمن خنثی کند که به نوبه خود منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می شود.
بیماری های قلبی را کاهش می دهد:ویتامین E از طریق سرکوب متابولیسم اسید آراشیدونیک، ترشح پروستاسیکلین را بهبود می بخشد، این منجر به کاهش تجمع پلاکت و بیماری های قلبی عروقی می شود.
با رادیکال های آزاد مبارزه می کند:در بسیاری از مواقع قرار گرفتن در معرض آفتاب به دلایل مختلف ممکن است باعث تشدید رادیکال های آزاد شود که سمی هستند و به بافت سلول آسیب می رسانند. ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به مقابله با این رادیکال ها و جلوگیری از آسیب بیشتر عمل می کند.
اسپرم را تقویت و باروری را بهبود می بخشد:ممکن است رادیکالهای آزاد به سلولهای اسپرم حمله کنند و باعث ناباروریشوند. ویتامین E با کاهش اثرات استرس اکسیداتیو در سلولهای اسپرم باروری طبیعی در مردان را باز می گرداند.
استقامت بدنی ایجاد می کند:آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش اغلب منجر به خستگی می شود. ویتامین E ضمن کاهش آسیب ناشی از ورزش به بهبود قدرت عضلات کمک می کند و سطح انرژی را در بدن تحریک می نماید.
روند پیری را کند می کند:اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند و همین امر موجب پیری پوست می شود. ویژگی محافظتی ویتامین E در برابر نور می تواند از چین و چروک، سوختگی و رنگدانه های پوست که همگی از علائم پیری هستند جلوگیری کند. همچنین می تواند رادیکال های آزاد پوست را از بین ببرد تا پوست جوان به نظر برسند.
زخم ها را التیام می بخشد:بسیاری از تحقیقات ثابت کرده اند که پوست مرطوب واکنش بهتری در برابر زخم ها و اسکارها دارد و روند بهبودی و محو شدن علائم را سرعت می بخشد. ویتامین ایی منبع اصلی آبرسانی است، به همین دلیل بیشتر مردان باید از لوسیون های آغشته به ویتامین ایی استفاده کنند.
پوست سر را بهبود می بخشد:ویتامین ایی جریان خون را در پوست سر بهبود می بخشد، در نتیجه باعث سلامت فولیکول های مو می شود. همچنین با کاهش میزان استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد جذب شده در پوست سر، شکنندگی موها را کاهش دهد.
موجب کاهش ریزش مو و تقویت آن می شود:استرس اکسیداتیو اغلب با ریزش مو در ارتباط است. ویتامین ایی با بهبود گردش خون در پوست سر از ریزش مو جلوگیری و رشد آن را تقویت می کند. ویتامین ایی همچنین توانایی ترمیم و بازسازی فولیکول های جدید مو را دارد تا موها را براق نشان دهد.

همچنین بخوانید:

با آکنه مبارزه می کند:مردان نسبت به زنان پوست چرب تری دارند که می تواند منجر به جوش های شدید و آکنه شود. برخی مطالعات نشان می دهد که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E (همراه با ویتامین آ و روی) می تواند به کاهش علائم آکنه کمک کند.
سوال آقایان :چگونه از ویتامین E استفاده کنیم؟6 الی 8 عدد بادام خرد شده را به اسموتی صبحانه خود اضافه کنید.می توانیداسفناج یا کلم بروکلی را بخارپز کنید زیرا آنها سرشار از ویتامین ایی هستند.برای بهره مندی از ویتامین ایی، روغن زیتون را به پوست خود بمالید یا برای تهیه غذا از روغ زیتون استفاده کنید.برای جلوگیری از ریزش مو و رشد سالم مو می توانید از روغن ویتامین ایی استفاده کنید.بادام خیسانده شده، منبع غنی از ویتامین ایی است، می توانید صبح زود و به صورت ناشتا از آن میل کنید.عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی:ویتامین ایی 100٪ طبیعی است و هیچگونه عوارض جانبی ندارد. با این حال مصرف بیش از حد ویتامین ایی می تواند باعث حالت تعوع – سردرد – سرگیجه و مشکلات گوارشی شود. اگر فردی نسبت به این ویتامین حساسیت دارد باید کاملاً از مصرف آن پرهیز کند.

منبع: darmanvadaro

خواص پاستیل و فواید پاستیل برای پوست و پوکی استخوان

پاستیل از گروه آبنبات‌های لاستیکی است و از مخلوط شکر، آب، ژلاتین، مواد رنگی، اسانس و برخی اسیدها تهیه می‌شود. در این مطلب در خصوص خواص پاستیل اگر ژلاتین آن حیوانی باشد، و نیز فواید پاستیل برای پوست و پوکی استخوان صحبت خواهیم کرد.

خواص پاستیل حقیقت دارد؟
پاستیل از تنقلاتی است که با شکل‌های متنوع و رنگ‌های فریبنده، بزرگ و کوچک را به خود جذب کرده و گرچه برخی انواع آن طعم خوبی ندارد، اما بافت کش‌سان منحصربه‌فرد آن در زمان جویدن چنان احساس مطلوبی در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند که در همه جنس‌های این محصول نظیر ژله و مارشمالو (نوعی آبنبات اسفنجی) نمی‌توان یافت و این همان عامل اصلی پرطرفدار شدن پاستیل است اما باید بدانیم این قبیل ویژگی‌ها نمی‌تواند دلیل مغذی بودن این محصول باشد.

متاسفانه امروزه اغلب افراد با این تصور که ژلاتین پاستیل تامین‌کننده کلسیم بدن است و انواع میوه‌ای آن منبع غنی از ویتامین‌هاست آن را به‌عنوان یکی از تنقلات مغذی و گاهی درمانی در برنامه غذایی روزانه خود یا دانش‌آموزشان می‌گنجانند. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

فواید پاستیل برای پوست و پوکی استخوان
شاید خیلی ها فکر کنند ژلاتین موجود در پاستیل تامین کننده کلسیم بدن است و انواع میوه ای آن منبع خوبی برای تامین ویتامین های مورد نیاز بدن است و حتی می تواند برای بچه هایی که علاقه ای به خوردن میوه ندارند، جایگزین مناسب و مقوی باشد اما خوب است بدانید ژلاتین موجود در پاستیل از نوع ژلاتین حیوانی است و ژلاتین پست ترین نوع پروتئین است و میزان پروتئین موجود در آن بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم مرغ و… است و بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری را ندارد بنابراین پروتئینی نامرغوب است که نسبت به سایر پروتئین ها ارزش غذایی بسیار پایینی دارد و منبع خوبی برای تامین کلسیم و سایر ریز مغذی های مورد نیاز بدن نیست.

طعم های میوه ای و نوشابه ای و … پاستیل ها هم فقط و فقط به دلیل اسانس و طعم دهنده های مصنوعی است و هیچ فرقی بین پاستیل نوشابه ای و میوه ای وجود نداشته و خاصیتی هم ندارد!

پاستیل به اندازه ژلاتین خاصیت ندارد
پاستیل از گروه آبنبات‌های لاستیکی است و از مخلوط شکر، آب، ژلاتین، مواد رنگی، اسانس و برخی اسیدها تهیه می‌شود. ژلاتین آن اگر حیوانی باشد، از جوشاندن پوست و استخوان گاو و بندرت ماهی طی فرآیندی با افزودن محلولی اسیدی به دست می‌آید.

رنگ این ژلاتین زرد کم‌رنگ تا سفید است، بی‌بو و بی‌مزه بوده و فاقد قند و چربی است و کالری بسیار پایینی دارد. این ژلاتین تا زمانی که خالص است سرشار از پروتئین و اندکی کلسیم و برخی ویتامین‌ها بوده و مصرف آن توصیه می‌شود، اما وقتی در صنعت با رنگ، اسانس‌های شیمیایی و مقدار زیادی شکر مخلوط شود به دلیل ترکیبات افزوده شده نه‌تنها تبدیل به محصولی کم‌ارزش می‌شود، بلکه برای کودکان زیر دو سال به دلیل سیستم گوارشی حساس و ضعیفی که دارند مضر بوده و احتمال بروز حساسیت به صورت خس‌خس سینه و کهیر وجود دارد.

همچنین بخوانید:


پاستیل میوه‌ای، فاقد خاصیت است
برخی والدین با این تصور که پاستیل میوه‌ای، منبع سرشار مواد مغذی است و از کنسانتره میوه‌ها تهیه شده روزانه آن را در میان‌وعده مدرسه فرزندشان می‌گنجانند؛ اما خوب است بدانید طعم پاستیل منشأ شیمیایی دارد و سنتزی است و اسانس میوه‌ای یا نوشابه‌ای آن هیچ مزیتی بر دیگری ندارد البته برخی تولید‌کنندگان ادعا می‌کنند که در محصولشان از کنسانتره میوه‌های طبیعی همچون هویج و انار استفاده می‌کنند، اما باید بدانید در اثر افزودن کنسانتره یا همان آب تغلیظ شده میوه، ژلاتین شل و قالب‌گیری پاستیل دشوار و گاهی ناممکن می‌شود.

پاستیل‌هایی که منع شرعی دارد
در اکثر کشورهای غیرمسلمان برای تهیه پاستیل از ژلاتین استخوان خوک استفاده می‌شود. این ترکیب نه‌تنها از نظر شرعی منع مصرف دارد، بلکه اگر بخوبی عمل‌آوری نشود می‌تواند بیماری‌های خطرناکی را در مصرف‌کننده ایجاد کند. این موضوع در مورد آبنبات، آدامس و شکلات‌های خارجی که مغز ژله‌ای دارد و فاقد برچسب وزارت بهداشت ایران است نیز صدق می‌کند.

پاستیل را نجوید
پاستیل حاوی شکر زیادی بوده و بخصوص جویدن انواعی که سطح‌شان با دانه‌های شکر پوشیده شده است باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود بنابراین بهتر است این محصول مانند نبات یا شکلات در داخل دهان آب شود.

به پاستیل هم واکس می‌زنند
اگر به ظاهر پاستیل نگاه کنید، متوجه می‌شوید سطح آن براق است، علت آن استفاده از نوعی واکس روغنی به منظور جلوگیری از چسبیدن قطعات پاستیل به یکدیگر است. این روغن خوراکی بوده و برای سلامت مضر نیست.

پاستیل در محیط گرم و در معرض تابش مستقیم نور آفتاب کیفیت خود را از دست داده و تاریخ مصرف آن زودتر از موعد منقضی می‌شود.


منبع: momtaznews

معجزه شفابخش نوشیدن اب ولرم در درمان بیماری ها


آب خوردن با معده خالی و هنگام بیدارشدن از خواب سحرگاهی بهترین و طبیعی ترین راه درمان برای بیماری هاست. این روش سنتی مردم ژاپن برای سالم ماندن و طول عمرشان است.ژاپنی ها از دیرباز بر این باورند نوشیدن آب با معده خالی برای بدن بسیار مفید میباشد.بررسی ها نشان می دهند، ژاپنی ها با مصرف آب گرم در ناشتا می توانند بیماری هایشان را درمان کنند.

گفتنی است، با نوشیدن چهار لیوان آب به صورت ناشتا می توانید تمام سموم را از بدن خود دفع کنید و سلامتی، شادابی و طراوت هرچه بیشتر خود کمک کنید.سعی کنید این روش در شیوه زندگی خود را به حالت معمول تبدیل کنید. در این روش شما بطور معجزه آسا سالم و پر از انرژی خواهد بود.

متخصصان علوم پزشکی و طب سنتی و اتحادیه بیماریهای خاص در ژاپن ،آخرین تجربه درمان با آب ولرم که نتایج صد درصد برای بیماریهای که می توان از بروز آن ها پیشگیری کرد به شرح زیر می باشند منتشر کرده است .

سردرد شدید. فشار خون. کم خونی. درد مفاصل.
فلج. ضربان شدید یا تند قلب( تپش قلب، ).
صرع. چربی. سرفه. التهاب حلق.آسم.سل. التهاب شرایین.
وهر مرضی که به بیماری های کلیه و مجاری ادرار مربوط میشود.
دیابت، هموروئید، یبوست، ، استفراغ و اسهال، گاستریت،
درد بدن، مننژیت، بیماری های گوش، ، چربی در خون و برونشیت.
زیادی ترشح اسید و التهاب معده. کم اشتهایی.
و هر مرضی که به چشم وگوش و حنجره ،حلق و بینی،مربوط میشود
به روش معجزه اسا،درمان با آبی که بجوش آمده امکان پذیر میباشد

روش مصرف : هر روز صبح زود از خواب بیدار شوید و 4 لیوان آب ولرم (یک لیتر)با معده خالی بخورید،. حتما باید آب گرم باشد ولی نه آنقدر که زبان را بسوزاند ،(ولرم نزدیک به گرم) باشد، در یکی از لیوان های اب گرم نصف لیموترش تازه بچکانید (فقط یکی از 4 لیوان ) و تا 45 دقیقه بعد هیچگونه غذایی نخورید. و پس از هر وعده غذا تا 2 ساعت آب نخورید ،(آب مصرفی شهری PH اسیدی داره لطفا از اب تصفیه شده و یا جوشیده استفاده کنید)

بعضی از افراد یا بیماران در اوایل برای نوشیدن 4 لیوان در یک وقت مشکل دارند میتوانند در ابتدا کمتر آب بنوشند و یواش یواش به 4 لیوان برسانید،
همچنین بخوانید:

اختلال یادگیری دیسلکسی یا خوانش پریشی چیست و چگونه درمان می شود؟
خواص زردآلو
ریزش مو با ریشه عصبی

طبق ازمایشات انجام شده،و طبق براورد نتایج پزشکان، درمان با آب گرم برای امراض زیر در مدت معین درمان و در بیشتر اوقات در زمان بسیار کوتاهتر بیماری هایشان کاهش و درمان میشود ،

مرض قند 30 روز ..
فشار خون 30 روز ..
مشکلات معده 10 روز
انواع سرطان 9 ماه
سل و التهاب شرائین 6 ماه
کم غذایی 10 روز
مشکلات مجاری ادرار 10 روز
مشکلات بینی و گوش و حنجره 20 روز
مشکلات عادت ماهیانه 15 روز
مشکلات قلب و انواع آن 30 روز
سردرد شدید 3 روز
کم خونی 30 روز
چربی 4 ماه
صرع و فلج 9 ماه
مشکلات دستگاه تنفسی 4 ماه....
و کسانی که دچار ورم مفاصل هستند ،می توانند از این روش در یک هفته شاهد کاهش و درمان درد های مفصل خود باشند

این درمان هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال نخواهد داشت.حتما یک ماه در میان این روش را انجام دهید تا معجزه ان را در سلامتیتان ببینید.

منبع: fa.alalamtv

خواص و عوارض مصرف تخم کتان

تخم کتان چیست و چه مزایایی دارد؟
بذر کتان که گهگاه به آن تخم بزرک هم می‌گویند، منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا ۳ است.
این بذر، از درخت کتان گرفته می‌شود، درختی قدیمی که در مصر باستان و چین بار می‌آید. بذر کتان منبعی برای چربی سالم، آنتی اکسیدان، و فیبر است.
تحقیقات اخیر یافته‌اند که این تخم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی نیز موثر باشد.
پادشاه شارلمانی در قرن هشتم، شدیدا به مزایای سلامتی بذر کتان ایمان داشت، بدین جهت تمایل داشت افراد وفادار به وی از این بذر مصرف کنند. و به جهت اینکه از این موضوع اطمینان پیدا کند، قانونی در این مورد تصویب کرده بود!

نام لاتین و علمی درخت کتان، Linum usitatissimum، به معنی «مفیدترین» است.

این مقاله، بخشی از سلسله مقالاتی است که در مورد فواید خوراکی‌های محبوب درباره‌ی سلامتی می‌گویند. و شامل مشخصات تغذیه‌ای بذر کتان، خواص درمانی مربط با خوردنش، و البته عوارض جانبی این تخم می‌باشد.

برای اینکه از حداکثر فواید بذر کتان بهره مند شوید، باید آنرا بصورت آسیاب شده بخرید، و یا حداقل قبل از مصرف، آسیابشان کنید. چرا که بذر کامل، ممکن است بدون اینکه هضم شود، از طریق دستگاه گوارش دفع شود.

مشخصات تغذیه‌ای تخم کتان
دو نوع اصلی بذر کتان وجود دارد، بذر کتان طلایی و بذر کتان قهوه ای. مشخصات تغذیه‌ایشان خیلی شبیه هم است، و هر دوشان هم به اندازه‌ی هم حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

انجمن تغذیه‌ی آمریکا بر اهمیت این ماده‌ی غذایی مورد غفلت واقع شده تاکید دارد. این انجمن بیان کرده که بذر کتان نه تنها منبعی عالی برای ۲ اسید چرب مورد نیاز سلامت بدن است (یعنی اسید لینولئیک و اسید آلفا لینولنیک)، بلکه منبعی سرشار از فیبر و مواد مغذی و ویتامین‌ها نیز به شمار می‌رود.
بذر کتان کلسترول و سدیم بسیار کمی هم دارد.

تخم کتان سرشار از این‌هاست:
لیگنان
لیگنان، یکی از کلاس‌های عمده‌ی فیتواستروژن هاست. ترکیباتی شیمیایی مشابه استروژن و دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد بدنتان مقابله کند. بذر کتان یکی از بهترین منابع لیگنان است (۰.۳ تا گرم در هر ۱۰۰ گرم).

در تحقیقی در ژورنال Critical Reviews، به این نتیجه رسیده‌اند که برنامه‌های غذایی حاوی لیگنان، می‌توانند برای سلامتی بسیار پر فایده باشند، مخصوصا اگر یک عمر به این برنامه غذایی چسبیده باشید.

فیبر
بذر کتان سرشار از فیبر محلول (قابل حل در آب) و فیبر غیر محلول (غیر قابل حل در آب) است. به گفته‌ی مایو کلینیک، فیبر محلول، در آب حل شده و ماده‌ی ژل مانندی می‌سازد که به کاهش کلسترول و قند خون کمک خواهد کرد.

در حالیکه فیبر غیر محلول، در سیستم گوارش شما حمل شده و باعث خواهد شد تا چیزها در دستگاه گوارش شما به سرعت حرکت کنند. بدین ترتیب گوارشتان روان خواهد بود.

اسیدهای چرب امگا-۳
این چربی، جزو چربی‌های خوب بوده و بسیار هم برای قلب مفید است. این اسیدهای ضروری برای بدن، قابل تولید برای بدن نیست و تنها از طریق مواد غذایی برای بدن تامین خواهد شد.

خواص تخم کتان
خواص درمانی و پر فایده‌ی مصرف بذر کتان، هنوز بطور کامل شناخته نشده است، حتی بسیاری از فوایدی که در حال حاضر درباره‌ی بذر کتان ادعا می‌شود، فاقد اعتبار علمی است. با اینحال تحقیقات جدید، نشان می‌دهند که بذر کتان می‌تواند آن خوراکی اعجاب انگیزی که خیلی‌ها ادعا می‌کنند باشد.

فواید بذر کتان برای سلامتی:
حفاظت در برابر سرطان:
مصرف بذر کتان، ممکن است از شما در برابر سرطان سینه، پروستات و روده محافظت کند. تصور می‌شود که بذر کتان، بخاطر اینکه حاوی امگا-۳ است، مانع چسبیدن سلول‌های بدخیم به دیگر سلول‌ها شده، و بدین ترتیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، لیگنان نیز خاصیت ضد رگ زایی داشته و از رشد تومورها بواسطه‌ی تشکیل عروق خونی، جلوگیری می‌کند. یک تحقیق آمریکایی که در سی و چهارمین نشست سالیانه‌ی انجمن سرطانشناسی بالینی آمریکا طرح گردید، روشن کرد که مصرف بذر کتان می‌تواند از رشد تومور سرطان پروستات جلوگیری نماید.

دکتر وندی دیمارک وانفرید، سرپرست این تحقیق می‌گوید که تیم ما، از اینکه بذر کتان تاثیری محافظتی بر سرطان پروستات گذاشت، شگفت زده شد.

کاهش کلسترول
محققان مرکز تحقیقات سلامت و تغذیه‌ی دانشگاه ایالتی آیووا، دریافتند که سطح کلسترول در میان مردمانی که در برنامه‌ی غذایی‌شان بذر کتان وجود دارد، پایین‌تر است. سوزان هندریچ، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: مردمانی که نمی‌توانند چیزی شبیه به Lipitor مصرف کنند، بذر کتان می‌تواند قسمتی از فواید کاهش کلسترول چنین داروهایی را برایتان تامین کند.

پیشگیری از گر گرفتگی
تحقیقی که در مجله‌ی انجمن انکولوژی به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که مصرف یک برنامه‌ی غذایی حاوی بذر کتان، می‌تواند احتمال ابتلا به گر گرفتگی در دوران یائسگی زنان را کاهش دهد.
دکتر پرودی نتیجه گیری می‌کند که: نه تنها بنظر می‌رسد که بذر کتان در کاهش احتمال ابتلا به گر گرفتگی مفید است، بلکه فوایدی برای روان مصرف کننده هم دارد.

بهبود سطح قند خون
بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله‌ی Nutrition Research، شواهد بسیاری نشان داده است که مصرف بذر کتان بصورت روزانه، قند خون را در مردان و زنان چاقی که پیش دیابت دارند، تحت کنترل در خواهد آورد.

حفاظت در برابر اشعه‌ها
محققان دانشکده‌ی پزشکی پرلمن دانشگاه پنسیلوانیا، نشان داده‌اند که حفظ یک برنامه‌ی غذایی شامل بذر کتان، می‌تواند از پوست شما نیز در برابر اشعه‌ها محافظت کند.

این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بذر کتان از آنجایی که آنتی اکسیدانی قوی است، و خواص ضد التهابی شناخته شده‌ای هم دارد می‌تواند بخوبی در برابر اشعه‌ها از بدن شما حفاظت نماید.

عوارض جانبی و احتیاط‌ها
با وجود اینکه تحقیقات در مورد مصرف بذر کتان در دوران بارداری، کمیاب است، خانم‌های باردار همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کنند، و از آنجایی که بذر کتان خواص شبه استروژنی دارد، از مصرف آن دوری کنند.

علاوه بر این به اعتقاد مرکز پزشکی دانشگاه مریلند افرادی که به انسداد روده مبتلا هستند هم باید از بذر کتان دوری کنند، چرا که سرشار از فیبر است.

عوارض جانبی مصرف تخم کتان:
نفخ
درد معده
حالت تهوع
یبوست
اسهال

تخم کتان و سیانید:
به نقل از livestrong؛ تخم کتان یک مکمل غذایی است که حاوی فیبر و اسید چرب امگا ۳ می باشد. خود کتان به صورت خام، ممکن است مواد تشکیل دهنده ناخواسته ای همچون سیانید را داشته باشد. با اینکه بیشتر مکمل های حاوی دانه کتان امن و بی ضرر هستند اما مصرف کتان به شیوه نادرست می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد. قبل از اینکه بخواهید از دانه کتان استفاده کنید باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید. در این مقاله قصد داریم در مورد همین موضوع صحبت کنیم.

درباره تخم کتان:
تخم کتان واژه ای است که برای دانه های گیاه کتان مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده یک مکمل غذایی است که می توانید آن را به غذاها یا نوشیدنی های خود اضافه کنید. دانه کتان حدودا یک چهارم فیبر و یک چهارم اسید چرب امگا ۳ دارد. دو چهارم دیگر نیز از کربوهیدرات و پروتئین تشکیل شده است. تخم کتان را می توان به نوشیدنی های نرمی همچون اسموتی ها اضافه کرد. آن ها نه تنها می توانند اجایت مزاج را بهبود ببخشند بلکه نقش مهمی در سلامت قلب و مدیریت سطح کلسترول خون بازی می کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در تخم کتان می تواند سطح تری گلیسیرید را پایین تر بیاورد و سلامت قلب را پس از حملات قلبی بهبود ببخشد. البته برای اثبات چنین ادعاهایی به تحقیقات بیشتری نیاز خواهد بود.
همچنین بخوانید:
درباره سیانید:
همانطور که می دانید سیانید نوعی سم است. این ماده به سرعت عمل می کند و می تواند کشنده باشد. با اینحال سیانید در فرآیند تولید بیشتر محصولات همچون پلاستیک ها و چاپ عکس مورد استفاده قرار می گیرد. سیانید در محیط زیست نیز وجود دارد و اگر فرد به طور مستقیم در معرض آن قرار گیرد می تواند مشکلاتی برایش ایجاد گردد. قرار گرفتن در معرض گاز سیانید یا محصولات غذایی که حاوی سیانید است می توانید ضربان قلب را به صورت ناگهانی بالا ببرد، سردرد، حالت تهوع، گیجی و مشکل در تنفس را ایجاد کند. بر اساس گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حتی مقادیر اندکی از این ماده شیمیایی می تواند در عرض چند دقیقه نشانه های خود را بروز دهد. قرار گرفتن در معرض حجم وسیعی از سیانید می تواند نشانه های حادتر و شدیدتری همچون از دست دادن هوشیاری و دیسترس تنفسی را ایجاد کند.

ارتباط بین تخم کتان و سیانید:
ارتباطی بین کتان و سیانید وجود دارد. با اینحال احتمال پیدا شدن این ماده شیمیایی خطرناک در مکمل های موجود در سوپر مارکت ها بسیار اندک است. تخم کتان که از دانه کتان خام و نارس به دست می آید، برای بیشتر افراد امن و بی ضرر است. با اینحال، بر اساس گزارش های موجود، دانه کتان خام و سایر بخش های این گیاه می تواند سطح سیانید خون را بالاتر ببرد. دانه کتان در برگیرنده ماده ای به نام گلیکوزید سیانوژنیک است که هیدروژن سیانید را به هنگام خرد کردن دانه ها در آب تشکیل می دهد. بیشتر فرایندهای تولید، این نوع سیانید را حذف می کنند. علاوه بر این مطالعات نشان داده است که عوارض جانبی مرتبط با با مصرف مکمل های حاوی دانه کتان گزارش نشده است.

نکته ایمنی درمورد مصرف بذر کتان:
قبل از اینکه بخواهید هر نوع مکمل جدیدی را امتحان کنید بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید. هرگز دانه را به طور مستقیم از گیاه کتان نگیرید و سایر بخش های گیاه را نخورید. با اینکه برخی از تولید کنندگان ممکن است دوز مختلفی از این مکمل را پیشنهاد کنند اما FDA پیشنهاد می کند بیشتر از ۱۶ گرم دانه کتان به صورت روزانه مصرف نشود.

منبع: majalesalamat

علل و درمان کولیک در نوزادان

کولیک نوزاد و دردهای ناشی از آن در ماه‌های اول زندگی نوزادان بسیار شایع هستند که موجب اذیت نوزاد می‌شوند. در این مقاله در مورد علائم و راه‌های درمان قولنج نوزادی صحبت می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

بیش از ۲۵ درصد از نوزادان تازه متولد شده، حدود ۲ هفته بعد از تولد، تا حدود ۳ ماهگی دچار علائم کولیک نوزاد می‌شوند. اگر کودک هر روز در زمان خاصی که معمولا عصر یا شب است، به صورت ناگهانی گریه می‌کند (و البته این گریه‌ها شدید و پر سر و صدا باشد)، می‌توان گفت نوزاد مبتلا به کولیک است و دردهای نوزاد حالت کولیکی دارند.

نشانه‌ها و علائم کولیک در نوزادان چیست
یکی از اولین نشانه‌های کولیک نوزاد، دوره‌های قابل پیش‌بینی گریه در آنها است. کودکی که کولیک دارد معمولاً در ساعات معینی از روز گریه می‌کند. معمولاً این دردها در بعد از ظهر و غروب بیشتر است. دوره‌های کولیک نوزاد ممکن است از چند دقیقه تا حدود سه ساعت یا بیشتر طول بکشد. کودک در دوره‌های درد کولیکی دچار حرکات متناوب روده‌ می‌شود و در نهایت یک دوره درد با دفع گاز پایان می‌یابد.

علل بروز کولیک نوزاد چیست
متاسفانه متخصصان اطفال و جامعه پزشکی تاکنون علت واضحی برای مبتلا شدن برخی نوزادان به کولیک پیدا نکرده‌اند. در واقع مشخص نیست که چرا برخی کودکان دردهای کولیک دارند. البته محققان اظهار می‌کنند که برخی موارد از جمله آلرژی‌ها، عدم تحمل لاکتوز، رفلاکس، تغییر باکتری‌های نرمال سیستم گوارشی، سیستم گوارشی نارس در دوران جنینی، والدین مضطرب و تفاوت در روند تغذیه یا آرام‌سازی کودک یعنی مسائل روحی و روانی، می‌تواند در ایجاد کولیک نوزاد نقش داشته باشد.

عوامل خطر

کودکانی که مادر آنها در طول بارداری یا پس از زایمان سیگار می کشد، در معرض خطر بالاتری برای دردهای کولیکی هستند.

تئوری های بسیاری در خصوص آنچه کودک را مستعد کولیک می کند وجود دارد اما هیچ کدام به اثبات نرسیده اند، از جمله:

• کولیک در اغلب کودکان اول و یا کودکان تغذیه شده با فرمولا دیده نمی شود.
• رژیم مادر شیرده اثری بر تحریک کولیک ندارد.
• تعداد مشابهی از پسران و دختران، بدون توجه به مرتبه تولد یا نحوه تغذیه آنها به کولیک مبتلا می شوند.

عوارض

• اگرچه کولیک کودک برای کل خانواده مشکل ساز است اما به نظر می رسد عواقب ماندگار خاصی نداشته باشد. رشد و تکامل کودکان مبتلا به کولیک نرمال است.

آمادگی برای ویزیت پزشک

زمانی که کودک را نزد پزشک می برید، بهتر است از قبل برای این جلسه آماده شوید. در اینجا اطلاعاتی جهت کمک به آمادگی برای حضور در این جلسه و آنچه می توانید از پزشک انتظار داشته باشید، آورده شده است.

درمان
ادارهٔ کولیک عموماً غیرمداخله‌گرانه است و شامل اطمینان‌بخشی به والدین است.اقدامات آرام‌سازانه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، شامل: قنداق کردن با پاهای خم کرده، گرفتن نوزادان بر روی بغل یا شکم‌شان، تاب‌دادن بچه به اطراف یا جلو و عقب همراه با پشتیبانی مناسب از سر، درآوردن صدای هیس، و شیر دادن مادر یا استفاده از پستانک. ارتباط چشمی، صحبت کردن، و بغل کردن نوزاد نیز از اقدامات مناسب دیگر هستند، گرچه هنوز مشخص نشده‌است که آیا این اقدامات اثربخشی بیشتری از پلاسبو دارند یا نه. هیچ دارویی یافت نشده‌است که هم بی‌خطر و هم اثربخش باشد. سیمتیکون داروی بی‌خطری است ولی تأثیری ندارد، در حالیکه دی‌سیکلومین تأثیرگذار است اما بی‌خطر نیست. شواهدی موجود نشانه‌ای از اثربخشی سیمتروپیوم برومید ندارد، و شواهد بسیار کمی از اثر بخشی داروها یا روش‌های جایگزین وجود دارد.

رژیم غذایی
معمولاً نیازی به تغییر رژیم غذایی در نوزاد وجود ندارد. برای مادرانی که از شیر خود به نوزاد می‌دهند، یک رژیم غذایی عاری از مواد آلرژی‌زا — مانند محصولات لبنی، تخم‌مرغ، گندم، و آجیل‌ها — ممکن است شرایط را بهبود بخشد. اگر علائم ناشی از آلرژی به شیر گاو باشد، تغییر شیر خشک به شیر خشک ساخته شده از سویا یا شیر خشک حاوی پروتئین هیدرولیز شده می‌تواند مفید باشدشواهد سودمندی شیر خشک حاوی پروتئین هیدرولیز شده بیشتر است، و سودمندی شیر خشک ساخته شده از سویا هنوز مورد اختلاف است. علاوه بر این، هر دوی این شیرخشک‌ها گرانتر هستند، و به اندازه شیر خشک معمولی هم خوشمزه نیستند. مکمل‌های فیبردار هیچ گونه سودمندی ندارند.

داروهای جایگزین
هیچ اثر سودبخشی خاصی از spinal manipulation۱۷] یا ماساژ مشاهده نشده‌است.انواع مختلفی از گریپ واتر (یک داروی خانگی ساخته شده از ترکیبات شیرین سبزی‌ها، و گاهی اوقات همراه با الکل) طبق گفته‌ها می‌تواند علائم را بهبود بخشد، اما مسائل ایمنی خاصی در ارتباط با استفاده از آن‌ها وجود دارد. شواهد، استفاده از لاکتاز، یا پروبیوتیک‌ها را پشتیبانی نمی‌نماید.

توصیه هایی برای آرام کردن نوزادتان
• فرزندتان را حمام کنید.
• به فرزندتان پستانک بدهید.
• فرزندتان را عمودی شیر دهید.
• فرزندتان را در پتویی نرم بپیچید.
• هرازگاهی آروغ فرزندتان را بگیرید.
• نوزادتان را در تاب نوزادی قرار دهید.
• فرزندتان را در کالسکه بگذارید و کمی قدم بزنید.
• خیلی آرام و ملایم شکم فرزندتان را ماساژ دهید.
• فرزندتان را در صندلی گهواره ای یا گهواره تکان تکان دهید.
• فرزندتان را در صندلی ماشین بگذارید و کمی رانندگی کنید.
• اگر فرزندتان شیر مادر می خورد، تغییرات کوچکی در تغذیه خودتان اعمال کنید. سعی کنید غذاهای پرادویه، میوه های مرکبات یا کافئین را محدود کنید.

بغل کردن و توقف گریه
آیا اگر فرزندم را به طور متفاوتی نگه دارم می تواند مثمرثمر باشد؟
گاهی اوقات نوزادانی که کولیک دارند با روش های متفاوتی به بغل کردن و تکان دادن پاسخ مثبت می دهند.
• با فرزندتان راه بروید.
• فرزندتان را از پهلو بغل کنید و پشت او را ماساژ دهید.
• فرزندتان را مستقیم و راست نگه دارید. اگر در شکمش گاز داشته باشد این حالت خیلی به او کمک می کند.
• فرزندتان را روی ماشین لباسشویی یا ظرف شویی روشن بنشانید (هرگز فرزندتان را در این حالت حتی برای یک ثانیه تنها نگذارید).

چه تغییراتی در تغذیه می تواند منجر به توقف گریه کودک شود؟
هر ۲ ساعت یکبار فرزندتان را شیر دهید. دفعات شیردادن را زیاد اما مقدارش را کمتر کنید.

اگر شیر خشک به فرزندتان می دهید دکتر ممکن است نوع و مارک آن را تغییر دهد که برای این شرایط فرزندتان مناسب تر باشد. سعی کنید گرمای شیرخشکی که آماده کرده اید برای فرزندتان مناسب باشد (خیلی سرد یا گرم نباشد). سعی کنید که از سر شیشه ای استفاده کنید که نوک آن سوراخ کوچکتری داشته باشد تا شیر خوردن فرزندتان ۲۰ دقیقه طول بکشد. از شیر دادن فرزندتان با سرعت و عجله اجتناب کنید.
همچنین بخوانید:


از کولیک و راههای درمانی آن چه میزان اطلاع دارید ؟
در این مطلب بیشتر دربارره این موضوع صحبت خواهیم کرد! کولیک زمانی گفته می شود که نوزاد بیش از ۳ ساعت در روز و دست کم سه روز در هفته به مدت بیش از ۳ ساعت گریه کند. نوزادان مبتلا به کولیک معمولا در اواخر روز بی قرار و ناآرام می شوند، اما در حقیقت کولیک ممکن است در هر زمانی روی دهد.

چه مدت زمانی کولیک طول می کشد؟
کولیک معمولا چند هفته بعد از تولد اتفاق می افتد و معمولا در ۳ ماهگی نوزاد از بین می رود اما ممکن است بیش از این هم طول بکشد. اگر فرزند شما با اینکه ۳ ماهش تمام شده اما کولیک دارد، بد نیست که او را از لحاظ ریفلاکس نیز چک کنید. مواردی که درباره کولیک باید بدانید: • شما مسبب کولیک نیستید، پس احساس گناه نکنید.

• می توانید کارهای زیادی انجام دهید تا فرزندتان را آرام کنید. • قطعا با توجه بیشتر به فرزندتان وی را «لوس و بد» بار نمی آورید.

• صرفا به این خاطر که فرزندتان کولیک دارد دال بر عدم سلامتی او نیست.

• کولیک همیشه زمانی که نوزاد ۳ ماهه شد از بین می رود. پس تا ۶ماهگی نوزاد باید کاملا رفع شده باشد. نشانه ها از کجا بدانم که فرزندم کولیک دارد؟ نوزادانی که کولیک دارند بیش از سایر بچه ها گریه می کنند. آنها ممکن است موقع گریه کردن دستانشان را مشت کنند، پاهایشان را جمع کنند یا احساس کنید که دارند درد می کشند. حتی ممکن است از گریه قرمز شوند. نوزادی که کولیک دارد ممکن است دوره ای گریه کند یا ممکن است اکثر اوقات گریه کند. زمانی که فرزندتان گریه می کند، او ممکن است همزمان هوا را نیز ببلعد. این امر ممکن است باعث ایجاد گاز در نوزاد شود و باعث شود شکم فرزندتان ورم کند و سفت شود، که همین موضوع می تواند او را بیشتر آزار دهد. توصیه هایی برای آرام کردن نوزادتان

در هنگام خستگی زمانی که از این شرایط خسته و کلافه شدم چه کنم؟
کولیک برای والدین خیلی آزاردهنده و خسته کننده است. نگهداری و مراقبت از بچه هایی که مدام گریه می کنند سخت و طاقت فرسا است. هرزمان که خسته و کلافه شدید از فرد دیگری بخواهید که برای مدتی مراقب فرزندتان باشد. البته اطمینان حاصل کنید که فرزندتان بدون مراقبت مستقیم در امنیت کامل است. گریه کردن به فرزندتان آسیب نمی زند.

حتما به خودتان فرصتی بدهید تا کمی از فرزندتان دور شوید و دوباره تجدیدقوا و انرژی کنید تا بتوانید بهتر از او مراقبت کنید. اگر برایتان امکان ندارد که فرزندتان را به شخص دیگری بسپارید، سعی کنید که کمی دراز بکشید و تلویزیون تماشا کنید یا آهنگ گوش کنید.

منبع: doctorbashi

مهم ترین نشانه هایی که از اختلال در کبدتان خبر می دهند


کبد (Liver) دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی میکند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده بیار باشند در این کار اختلال رخ می دهد. وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود ؛ کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده ای در ابتلا ندارد.

علل ایجاد کبد چرب چیست؟
عادات و رفتارهای غلط بسیاری ایجاد کننده این بیماری هستند که بارزترین و مهم ترین آنها :
اضافه وزن یکی از علل کبد چرب
مصرف الکل و مشروبات الکلی
مصرف مواد غذایی چرب
اضافه وزن
نداشتن فعالیت بدنی سالم یعنی همان ورزش و تحرک مفید
سوء تغذیه و فشار خون بالا
بارداری
مصرف داروهایی همچون آسپرین و تتراسایکلین و استامینوفن هستند.

انواع کبد چرب را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

بیماری کبد چرب الکلی (ALD)
بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)
استاتو هپاتیت غیرالکلی (NASH) و استاتو هپاتیت الکلی


علائم و نشانه های کبد چرب چیست؟
بی حالی
احساس خستگی و بی حالی مداوم
کاهش وزن و اشتها
حالت تهوع
ضعف عمومی
درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم
سردرگمی، مشکل در تمرکز
گیجی
تمایل به خونریزی راحت تر و سریع

مهم ترین نشانه هایی که از اختلال در کبدتان خبر می دهند
اگر کبد چرب تا نارسایی کبد (Liver failure) و سیروز یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند، علایم کبد چرب آن به شرح زیر است:

زرد شدن رنگ چشم از علائم اختلالات کبد
رنگ چشم های تان به زردی می گراید.
شکم تان از آب پر می شود.
به یکی از هپاتیت های آ، ب یا سی مبتلا هستید.
در بدن تان احساس خارش دائمی می کنید.
مدام خسته هستید.
اضافه وزن دارید.
سردرگم و فراموشکار شده اید.

درمان کبد چرب
تا به حال هیچگونه دارویی در بازار وجود ندارد که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان کبد چرب تایید شده باشد. در حالیکه کاهش ۱۰ درصدی وزن و حتی ۳ و ۵ درصدی وزن برای کنترل این بیماری بسیار کمک کننده است.

به پزشک مراجعه کرده و برای واکسن های هپاتیت A و B در صورت عدم واکسیناسیون، اقدام کنید. این واکسن ها از گسترش ویروس ها و آسیب رسانی بیشتر به کبد جلوگیری می کند.


درمان خانگی کبد چرب
متاسفانه تاکنون درمان قطعی‌ِ کبد چرب شناسایی نشده است، ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد که در ادامه به برخی از این درمان‌ها اشاره خواهیم کرد.

توفو
طبق تحقیقی که در دانشگاه الینویز انجام شده، ثابت می کند، پروتئین سویا که در مواد غذایی نظیر توفو وجود دارد می تواند از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. علاوه بر این توفو حاوی چربی پایین و پروتئین بالاست.

ماهی
ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

سرکه سیب
بهترین پیشنهاد برای درمان کبد چرب بصورت خانگی، سرکه سیب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر این‌ها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

چای سبز
براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر این‌ها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

مصرف قهوه
مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می‌کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری، ولی بدون مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، به کبد خود وارد می‌کنند.

سیب سرشار از آنتی اکسیدان است و این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده در درمان کبد چرب بسیار موثر هستند. همچنین سیب حاوی اسید مالیک است که یک عنصر اساسی برای پیشگیری از آسیب به کبد می‌شود؛ در نتیجه کمک می‌کند که این ارگان در سلامت بهتری قرار داشته باشد.

در سرکه سیب به دلیل فرآیند تخمیر این خواص بیشتر می‌شود. به همین دلیل سرکه حاوی مواد احیاکننده است و مصرف آن برایبیماران مبتلا به کبد چرب مفید است و به درمان این بیماری کمک می‌کند.

لیمو ترش
لیمو ترش نه تنها به سم زدایی کبد، کمک میکند بلکه ازسایر اندام‌های بدن هم مراقبت میکند تا آسیب نبیند. تحقیقات جدید توسط دانشمندان هندی نشان داد که هسپریدین (بیوفلاونوئید موجود در لیمو) برای محافظت از کبد خوبست یعنی از ورود مواد سمی به کبد جلوگیری میکند.

به نظر می‌رسد مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم‌های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر می‌شود و به درمان کبد چرب کمک می کند.

سبزیجات خام
مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. به نظر می‌رسد کلم بروکلی مانع از ساخته شدن چربی در کبد موش می‌شود. مصرف دیگر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می‌تواند جهت کاهش وزن نیز موثر باشد.

می‌توانید از دستورالعمل بنیاد کبد کانادا برای گیاهخواران استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد بدون از دست رفتن طعم‌ها و چاشنی‌ها مقدار زیادی از کالری غذا‌ها را کاهش دهید.

خار مریم
گیاه خار مریم یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان و پیشگیری از بیماری کبد چرب می‌باشد، دمنوش خار مریم به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌های کبدی را افزایش می‌دهد.

سیب‌زمینی شیرین
سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ و درمان کبد چرب مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادیویتامین C، ویتامین D. و ویتامین B. ۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود؛ بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذا‌های خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

زردچوبه
زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد در نتیجه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به‌طوری‌که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.



تغییر رژیم غذایی
۱. بیشتر ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.

۲. کاهش کلسترول: مقدار چربی اشباع شده و قند خون تان را کنترل کنید. درصورتی که ورزش و رژیم برای شما کافی نیست و کلسترول شما کاهش نمی یابد به پزشک مراجعه کنید.

۳. دیابت و کبد چرب بیماری هایی هستند که اغلب همراه با هم اتفاق می افتد. رژیم و ورزش می تواند به شما کمک کند تا هر دو بیماری را کنترل کنید. اگر قند خون شما بالا است به پزشک مراجعه کنید، قبل از اینکه علائم کبد چرب خود را نشان دهد.


رژیم غذایی کبد چرب
به طور کلی رژیم غذایی مناسب در درمان کبد چرب شامل موارد زیر است تا علائم کبد چرب کاهش یاید:

مملو از سبزیجات و میوه جات
گیاهان سرشار از فیبر نظیر حبوبات و غلات کامل
مقدار کمی شکر، نمک، چربی های ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های اشباع شده
دوری از مصرف الکل
رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا کاهش وزن داشته و ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهید. در بهترین حالت اگر شما اضافه وزن داشته باشید، باید حداقل ۱۰ درصد از وزن بدن تان را کم کنید.

مواد غذایی که بیماری کبد چرب را حادتر می‌کنند:

گوشت چرب و غذاهای سرخ شده؛
نوشیدنی های شیرین؛
الکل؛
غذاهای فرآوری شده؛
قند اضافه و ایجاد کبد چرب


از غذاهایی که قند اضافه شده دارند مصرف نکنید
قندهای غذایی مانند فروکتوز و ساکارز با ایجاد کبدچرب ارتباط دارند. تحقیقات سال 2017 ارتباط این قندها وایجاد چربی در کبد را شرح می‌دهد. مقصراصلی غذاهای خریداری شده و فرآوری شده تجاری،‌ مانند:
کلوچه،‌ دونات،‌ شیرینی و کیک؛
آب نبات؛
بستنی؛
غلات شیرین؛
نوشیدنی‌‌های ورزشی؛
نوشیدنی‌‌های انرژی‌زا؛
محصولات لبنی شیرین شده،‌ مانند ماست‌‌های طعم‌دار؛

عوامل خطر :

طیف گسترده ای از بیماری ها و شرایط می تواند خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهد ، از جمله:

• کلسترول بالا

• مقادیر بالای تری گلیسیرید در خون

• سندرم متابولیک

• چاقی ، به ویژه هنگامی که چربی در شکم جمع می شود

• سندرم تخمدان پلی کیستیک

• آپنه خواب

• دیابت نوع 2

• تیروئید کم تحرک (کم کاری تیروئید)

• غده هیپوفیز غیر فعال (هیپوپیوتراریسم)


NASH در این گروه ها محتمل تر است:

• افراد مسن

• افراد مبتلا به دیابت

• افرادی که چربی در شکم دارند

تشخیص NAFLD از NASH بدون آزمایش بیشتر دشوار است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید :

اگر علائمی مداوم دارید که باعث نگرانی شما می شود با پزشک خود ملاقات کنید.


تشخیص کبد چرب :

از آنجا كه کبد چرب در اكثر موارد علائمی ایجاد نمی كند ، معمولاً وقتی آزمایشاتی که به دلایل دیگر انجام می شود به مشکل کبد اشاره می کنند ، اغلب مورد توجه پزشکی قرار می گیرد یا زمانی اتفاق بیفتد که کبد شما در سونوگرافی غیرمعمول به نظر برسد یا آزمایش غیر طبیعی آنزیم کبدی داشته باشید.


آزمایشات انجام شده برای تشخیص و تعیین شدت بیماری عبارتند از:

• آزمایش خون

• شمارش کامل خون
نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر
سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

• تست های آنزیم و عملکرد کبد

• آزمایش هپاتیت مزمن ویروسی (هپاتیت A ، هپاتیت C و دیگران)

• تست غربالگری بیماری سلیاک

• قند خون ناشتا

• هموگلوبین A1C ، که نشان می دهد قند خون شما چقدر پایدار است.

• پروفایل چربی، که چربی های خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند.


روشهای تصویربرداری :

روشهای تصویربرداری مورد استفاده برای تشخیص کبد چرب عبارتند از:

• سونوگرافی شکم ، که اغلب آزمایش اولیه در هنگام مشکوک بودن به بیماری کبد است.

• اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) شکم. این تکنیک ها توانایی تشخیص NASH از NAFLD را ندارند ، اما هنوز هم ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.


• الاستوگرافی گذرا ، نوعی سونوگرافی پیشرفته است که سفتی کبد شما را اندازه می گیرد. سفتی کبد نشان دهنده فیبروز یا زخم است.


• الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی ، با ترکیب تصویربرداری MRI با امواج صوتی برای ایجاد نقشه بصری (الاستوگرام) که سفتی بافتهای بدن را نشان می دهد ، کار می کند.



منبع : salamtmag
123456789
last