دکتر باشی

مجله ای متفاوت در زمینه بهداشت و سلامت

دلیل آفت دهان و بهترین درمان برای آن


نتیجه تصویری برای ‪get rid of canker sores‬‏

آفت دهان چیست؟

آفت دهانی یک بیماری دردناک و عود کننده مخاط دهان بوده که به صورت زخم های کوچک و بزرگ ، گرد و کم عمق هستند که در داخل دهان شکل میگیرد

علت آفت دهان

زخم های آفتی زمانی ایجاد می شود که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می دارد، حضور این مولکول سبب حمله لنفوسیت خواهد شد نتیجه این فرآیند پیدایش زخم های آفتی خواهد بود.

علائم آفت دهان شامل چیست؟

  • زخم یا زخمهائی دردناک در داخل دهان
  • احساس سوزش و یا سوزن سوزن شدن قبل از ظهور زخم
  • یک زخم گرد با مرکزی سفید رنگ که توسط یک هاله قرمز احاطه شده است
  • گاهی ممکن است علائمی مثل تب ، بی حالی و تورم غدد لنفاوی همراه آفت وجود داشته باشد، گرچه این علائم ممکن است ارتباطی با آفت نداشته باشد.


مواد غذایی تشدید کننده آفت

مصرف گلوتن گندم، فلفل، لیمو، آب لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، توت فرنگی، شکلات و گردو ایجاد آفت دهان را تشدید می کند. مصرف بادمجان نیز بروز آفت دهان را تشدید می کند.


درمان آفت دهان بدون دارو

مصرف مرتب و روزانه ماست، گنجاندن مواد غذایی سرشار از آهن، اسیدفولیک، و ویتامین B12 در رژیم غذایی موجب از بین رفتن آن می شود.

مصرف ماست پروبیوتیک با کیفیت، برای آفت دهان بسیار مفید است. پروبیوتیک مانند یک صافی عمل می کند و فقط به باکتری های مناسب اجازه ی حضور در دهان می دهد

از آنجایی که علت آفت دهان می تواند کمبود دریافت ریزمغذی ها باشد، خوردن موادی همچون جگر، غذاهای دریایی، گوشت قرمز کم چربی، لوبیای خشک، حبوبات، سبزیجات دارای برگ های سبز تیره و پهن و زرده تخم مرغ که بهترین منابع آهن هستند در بهبود این مشکل موثر است.


درمان خانگی آفت دهان

ترکیب عسل همراه با جوش شیرین و زردچوبه همراه با آب نیز سبب بهبود آفت می شود و شستشوی دهان با آب نمک، آب گوجه فرنگی، گل همیشه بهار و آلوئه ورا نیز در درمان آفت موثر است
گلنار فارسی یکی از مهم ترین داروها برای درمان آفت است همچنین ترکیب گل بنفشه همراه با سماق و جوش شیرین تأثیر بسزایی در درمان آفت دارد.


درمان آفت دهان با کمک روغن نارگیل

این روغن خاصیت ضد میکروبی و آنتی باکتریایی دارد و همین امر آن را برای درمان آفت دهان بسیار محبوب کرده است. سعی کنید تا جایی که می توانید از روغن طبیعی نارگیل استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر روی زخم داشته باشد.
روغن نارگیل را چند بار در روز با یک پارچه نخی تمیز بر روی زخم قرار دهید.
یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را بردارید و روزانه دوبار به مدت ۱۵ دقیقه دهان خود را با آن بشویید.


درمان آفت با جوش شیرین

شما می توانید از جوش شیرین برای ساخت مواد دارویی زیادی استفاده کنید. این ماده برای درمان آفت دهان نیز موثر است زیرا قادر است اسیدیته را خنثی نماید.
یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به ظرف تمیزی اضافه کنیدو با آب ترکیب نمایید تا خمیر نرمی حاصل شود.
این خمیر را روی زخم بگذارید.
۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم دهان خود را بشویید.
اینکار را ۴ بار در روز تکرار نمایید.


درمان خانگی آفت دهان کودکان

آفت دهان یک نوع زخم می باشد که درمان کامل ندارد وپس از گذشت یک هفته بدون استفاده از دارو درمان خواهد شد. اما برای درمان آفت دهان کودکان می توانید از ژل های بی حسی نیز استفاده کنید همچنین اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ شده باشد که بتواند از محلول دهان شویه آب نمک استفاده کند می توانید از این روش موثر و عالی نیز استفاده کنید.


چای کیسه ای

با توجه به کتاب پزشکی درمان خانگی انواع بیماری ها، آفت دهان با استفاده از یک چای کیسه ای سیاه که با استفاده از مقداری آب گرم مرطوب شده است قابل درمان می باشد. چای حاوی ترکیبی به نام تانین می باشد که به تسکین درد و تورم کمک می کند.


شنبلیله

برگ های شنبلیله برای ساخت محلول مورد استفاده قرار می گیرند و بصورت غرغره کردن باید مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این گیاه دارویی دو بار در روز برای درمان آفت دهان کودک بسیار موثر می باشد.

تصویر 7

شیر نارگیل

مقداری نارگیل را رنده کنید و با فشردن آن شیر نارگیل را استخراج کنید. شیر بدست آمده باید بصورت غرغره کردن مورد استفاده قرار بگیرد. دارای تاثیر آرام کنندگی و شفا بخشی آفت دهان کودک به سرعت می باشد.

تصویر 8

جوش شیرین

از مقداری جوش شیرین استفاده کنید و یا با استفاده از آن خمیری تهیه کنید. این خمیر می تواند برای درمان ناراحتی ها به کار رود و تعداد باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد. همچنین می توانید با ترکیب یک قاشق پر جوش شیرین و یک فنجان آب ولرم دهان شویه ای تهیه کنید و چند بار در روز دهان خود را با استفاده از آن بشویید.

تصویر 6

آب انگور

چند دانه انگور را له کنید، مقداری آب از این دانه های انگور استخراج کنید. شش تا هفت قطره از این ترکیب را در یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهان شویه به کودکتان بدهید.

تصویر 4

پاپایا

در این شرایط باید بطور منظم یک برش از میوه پاپایا را بخورید. برگ های پاپایا نیز در درمان آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد.

تصویر 5

آلوورا

آلوورا پادشاه گیاهان تسکین دهنده می باشد. ژل این گیاه جادویی نه تنها می تواند برای درمان آفتاب سوختگی موثر باشد بلکه در تسکین آفت دهان کودکان نیز موثر می باشد. از ژل طبیعی این گیاه بهتر است استفاده کنید. ۱ قاشق چایخوری ژل آلوورا و یک قاشق آب را با یکدیگر ترکیب کنید سه بار در روز از این ترکیب روی زخم خود استفاده کنید تا درد آفت دهان کودک تسکین یابد و درمان آن زودتر انجام شود.

تصویر 3

عسل

عسل دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد تورم می باشد، عسل طبیعی دارای خاصیت تسکین دهنده فوق العاده برای آفت دهان دردناک می باشد. شما به مقدار اندکی عسل طبیعی و آب گرم نیاز خواهید داشت. مقدار اندکی آب را در دهان خود غرغره کنید و سپس مقدار کمی عسل طبیعی را مستقیما روی زخم خود قرار دهید. در روز ۲ تا ۳ بار این عمل را انجام دهید.

تصویر 2

روغن درخت چای

استفاده از روغن درخت چای در درمان آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد این روغن را باید بطور مستقیم روی زخم قرار دهید و بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید. برای بدست اوردن نتایج بهتر است این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید. می توانید از مخلوط روغن درخت چای همراه با آب گرم و نمک استفاده کنید و این مخلوط می تواند به عنوان دهان شویه مورد استفاده قرار گیرد.

تصویر 1

تخم گشنیز

یکی دیگر از روش های خانگی درمان آفت دهان در کودکان استفاده از جوشانده تخم گشنیز می باشد. پس از اینکه جوشانده تخم گشنیز سرد شد می توانید از این محلول به عنوان دهان شویه استفاده کنید. برای بدست آوردن نتایج بهتر و بهبود زخم این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.


منبع: درمان سرا


[ بازدید : 89 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 2 مهر 1398 ] [ 19:39 ] [ salamat ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]