دکتر باشی

مجله ای متفاوت در زمینه بهداشت و سلامت

پاپریکا ادویه ای برای کنترل کلسترول و قند خون


تصویر 1


پاپریکا ادویه است که از آسیاب فلفل خشک شده تهیه میشود که در انواع شیرین و تند و همچنین انواع رنگ های قرمز ، نارنجی و زرد وجود دارد که در سراسر جهان از این ادویه در خورش ها و برنج و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

پاپریکا نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است بلکه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نیز میباشد.

1- پاپریکا سرشار از مواد مغذی است

پاپریکا سرشار از ریز مغذی ها و ترکیبات مفید میباشد. در یک قاشق غذاخوری حاوی :

  • کالری 19
  • پروتئین : کمتر از 1 گرم
  • چربی : کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات : 4 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین آ : 19% از ارزش روزانه
  • ویتامین ب 6 : 9 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین ای : 13% از ارزش روزانه
  • آهن : 8% از ارزش روزانه

پاپریکا همچنین حاوی آنواع آنتی اکسیدان ها است که با رادیکال های آزاد مبارزه میکنند.

رایدکال های آزاد با بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و سرطان ارتباط دارد. به همین دلیل خوردن غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان ممکن است به جلوگیری از این شرایط کمک کند.
آنتی اکسیدان های اصلی پاپریکا متعلق به خانواده کاروتنوئید بوده و شامل بتا کاروتن ، کپسانتین ، زاکسانتین و لوتئین می شود.

2- پاپریکا باعث تقویت بینایی میشود

پاپریکا حاوی چندین ماده مغذی از جمله ویتامین ای ، بتاکاروتن ، لوتئین و زاکسانتین است که میتواند سلامت چشم را تقویت کند. مصرف پاپریکا در مواد غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون وابسته به سن ماکولا و آب مروارید میشود.
لوتئین و زاکسانتین که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند ، ممکن است از آسیب دیدگی چشم شما جلوگیری می کنند.


3- پاپریکا باعث کاهش التهاب میشود

پاپریکا از نوع تند آن حاوی ترکیب کپسایسین میباشد . کپسایسین نه تنها درد آرتروز و آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد بلکه میزان ورم ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد.

این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که سلول های بدن را از آسیب مولکول های رادیکال آزاد محافظت می کند و از خاصیت ضد باکتریایی نیز برخوردار است.

4- پاپریکا سطح کلسترول را بهبود میبخشد

پاپریکا برای سطح کلسترول بدن بسیار مفید است. کاروتنوئید موجود در این ادویه میتواند سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب ) را افزایش دهد که میتواند باعث پایین اوردن خطر بیماری های قلبی و مغزی شود. و همچنین باعث کاهش سطح کلسترول بد LDL میشود که این کلسترول بد باعث خطر افزایش بیماری های قلبی میشود.

5- پاپریکا اثر ضد سرطانی دارد

ترکیباتی که در پاپریکا وجود دارد میتواند بدن را در برابر سرطان محافظت کند. بتاکاروتن ، لوتئین و زاگزانتین موجود در پاپریکا با استرس اکسیداتیو مبارزه میکنند. علاوه بر این کپسایسین در پاپریکا با تاثیرگذاری بر چند ژن ، رشد و بقای سلول های سرطانی را مهار میکند.

6- پاپریکا به کنترل قند خون کمک میکند

کپسایسین موجود در پاپریکا ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند. دلیل آن این است که کپسایسین روی ژنهای دخیل در کنترل قند خون تاثیر می گذارد و آنزیم هایی را که قند بدن شما را تجزیه میکنند مهار کند. همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

7- پاپریکا به سلامت خون کمک میکند

پاپریکا سرشار از آهن و ویتامین E است که دو ریز مغذی برای خون سالم حیاتی میباشند. آهن بخش مهمی از هموگلوبین است ، پروتئین موجود در گلبول قرمز است که به حمل اکسیژن در بدن کمک میکند، در حالی که ویتامین E برای ایجاد غشای سالم برای این سلول ها لازم است.
با کمبود این مواد مغذی ممکن است تعداد گلبول های قرمز در خون کاهش یابد و باعث کم خونی شود.
پاپریکا از نظر آهن و ویتامین E سرشار است که هر دو به ایجاد گلبول قرمز کمک میکنند و به رفع کم خونی کمک میکنند


منبع: درمان سرا


[ بازدید : 126 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 10 مهر 1398 ] [ 0:35 ] [ salamat ]

[ ]

ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]